Praktijkvoorbeeld conjoint analysis

Introductie nieuwe iPhone

Stel je bent marketing manager bij Apple en verantwoordelijk voor de introductie van de nieuwe iPhone. Het toestel zoals voorgesteld door de product development afdeling beschikt over een groot aantal nieuwe mogelijkheden zoals voice-recognition, haarscherpe camera, etcetera.

Jouw taak als marketing manager

Omdat Apple vanwege de kosten niet alle nieuwe features in het product kan opnemen, is het aan jou de taak om uit te zoeken welke features voor de klant de meeste waarde toevoegen. Je besluit daarom een conjoint analysis onderzoek te laten uitvoeren. Met de resultaten van dit onderzoek wordt duidelijk hoe mensen de verschillende features waarderen en wat de optimale samenstelling van het nieuwe product is. Vervolgens kan bepaald worden wat de optimale prijs is voor dit product. Dat wil zeggen: bij welke prijs de meeste omzet wordt gegenereerd. Het is hierbij niet alleen belangrijk om ‘een getalletje’ te leveren, maar ook een gedetailleerd inzicht in de dynamiek van het concurrentieveld: van wie win ik marktaandeel bij een prijsverlaging en aan wie verlies ik marktaandeel bij een prijsverhoging? Hoe groot is de kannibalisatie op de bestaande productlijn? Wat is de prijselasticiteit van het product? Tenslotte kan er met de conjoint analysis resultaten een visie ontwikkeld worden op de markt, dat wil zeggen: een karakterisering van klantgroepen met duidelijk te onderscheiden wensen en behoeften ten aanzien van de productcategorie en de plaats van de nieuwe iPhone daarin.

≪ terug