Conjoint analysis in retail

Winkelaantrekkelijkheid

Conjoint analysis in retail is nog grotendeels onontgonnen terrein. Uiteindelijk draait het bij retail om de winkel. In een bepaalde categorie maakt de consument een keuze uit winkels bij hem in de buurt. Reisafstand, formule, assortiment, grootte en de aantrekkelijkheid van een winkel bepalen hierbij uiteindelijk zijn keuze.

Geografische component

De uitdaging in de toepassing van conjoint analysis voor retail ligt in de geografische component. Hoe zijn consumenten met bepaalde voorkeuren verdeeld over verschillende geografische gebieden? Verschillen de voorkeuren van consumenten naarmate ze verder weg wonen van een vestiging?

Mercato

Arenoe Marketing Intelligence ontwikkelde een speciaal marktsimulatieprogramma voor conjoint analysis in retail: Mercato. Deze software-tool is een verzamelplaats voor alle geografische marktinformatie van de retailer en is geïntegreerd met Google Earth.

Mercato marktsimulator voor retailers

Figuur: screenshot van Mercato: AMI’s geavanceerde marktsimulator voor retailers.

What’s in it for me?

Mercato brengt de eigen vestigingen, concurrerende vestigingen en verzorgingsgebieden in kaart. Bovendien genereert de marktsimulator prognoses van de effecten van wijzigingen in bestaande vestigingen. Of zelfs van de omzet van compleet nieuwe vestigingen op elke gewenste geografische locatie (wittevlekkenplannen).

Informatie

Voor meer informatie over conjoint analysis en screening rules, bel of mail ons gerust. We vertellen er graag meer over.